HTML

Social Compass

A Social Compass iránytű szeretne lenni a társasági és társadalmi élet, az illemszabályok sűrűjében, kezdőknek és haladóknak egyaránt!

Friss topikok

Címkék

Létezik még?  Felvetődött olvasóink  körében, hogy a köznyelv (is) mennyire eldurvult, a sajtóban, médiában a legdurvább kifejezések is mindennaposak….

Feltűnik-e még,  és mit lehetne tenni?

A kérdés az, hogy meg kell-e egyáltalán próbálni tenni ez ellen? Hiszen a nyelv tükrözi az adott kor szellemiségét  – ami -  hát - olyan, amilyen. Vagy mondhatjuk, hogy „tetszettek volna egy másik korban születni” ? Ami nekem feltűnt, hogy ezek a korszellem által befolyásolt változások egyre gyorsabban mennek végbe, szédítő sebességgel romlik az anyanyelv használat minősége: egyre durvább szavak, egyre rosszabb nyelvtan, egyre kisebb szókincs….

A múltkorában történ, az Opera melletti egyik zsúfolt kis utcában:  szálltam volna be az autómba, ám nem fértem oda;  csak jöttek és jöttek a járművek. „Természetesen” senki nem állt meg egy pillanatra, hogy ki tudjam nyitni az ajtót. Vártam, vártam, majd egy pillanatnyi szünetet kihasználva kinyitottam az ajtót, bedobtam a táskámat és gyorsan beültem. Az, hogy dudált és mutogatott a következő autó, az mondhatni alap.

Image result for aggressive monkey

De az utána jövő motoros – aki pont tud bárhol furakodni – ordítva, öklét rázva a „mi az anyád p ….  csinálsz te büdös k….” kezdetű dalba fogott, és még elmenőben is folytatta. Mondhatom, nagyon rossz érzés volt, megdöbbentő. 

(Pár nappal korábban jártam egy kedves kis alpesi országban: ott ilyen esetben megáll, mosolyog és előzékenyen int a legtöbb autós… És örül, hogy segíthet..)

Volt velem ott az Operánál valaki, aki magyar, de már pár éve külföldön él. Őt érintette igazán rosszul a dolog, megijesztette.  Meg is kérdezte, hogyhogy nem fakadtam sírva ettől a megaláztatástól? Nem mondom, rosszul érintett a tömény negatív töltés, de sírva nem fakadtam. El is gondolkodtam, miért tűrtem viszonylag nyugodtan ezt az atrocitást? Aztán rájöttem: ez a szóhasználat sajnos megszokott és általános, minden pillanatban hallani a televízióban, filmekben, rádióban, még akár a mai fogalmak szerint művelt emberek szájából is.

 A baj az, hogy ezek a szavak nem stíluselemként jelennek meg, ami adott esetben akár  helyén való is lehet, hanem „csak úgy”. A média mintegy legalizálja ezt, mert azok, akik onnan szerzik minden ismeretüket, talán nem is tudják, ezek nélkül a szavak nélkül hogyan fejezhetnék ki magukat… És ezek után, mivel erre már nem lehet ráerősíteni, ennél csúnyábban már nem tudnak beszélni, jöhet a nem verbális agresszió…

 

Van innen visszaút?

ZS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://socialcompass.blog.hu/api/trackback/id/tr998916076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása